This is the main content. To display a lightbox click here

Runvik - ung i politiken

fredag, december 21, 2007

"Har ingen lust"

Under dagens Ring P1 blev var det ett flertal intressanta diskussioner, bland annat så pratade man om hur kyrkan hjälpte dem som behövde ekonomiskt stöd. Man talade också om hur svårt det var som låginkomsttagare, vilket möttes av argument om att man kan skaffa bostadstillägg. Efter ytterligare lite diskussioner så hörde en 67-årig kvinna av sig och som berättade hur det ”egentligen” var:

- ”Jag har 9 200 efter pension och bostadstillägg så med en hyra på 4 000 så blir det inte så mycket kvar…”

Hon var också väldigt tydlig med att förklara att det var alliansens fel att hon hade så låg pension och att hennes lägenhet var så dyr, som om högkonjunkturen inte hade något med den saken att göra.

”…Och jag har ingen att gå till och jag tänker inte gå till någon kyrka.”

- ”Vadå, är det emot dina principer?”

- ”Nej, jag har bara inte lust.”

Vilken människa är det egentligen som först klagar över att hon har för lite pengar och sedan rakt ut säger att hon inte vill ha någon hjälp. Vill man inte be om hjälp kan man nog inte heller förvänta sig att det ska bli bättre. Hjälp ska finnas och hjälp finns för dem som har det svårt, men den kommer inte alltid av sig själv. Vi kan inte leva som matade fågelungar.

6 Kommentarer:

  • Jag tycker inte man ska behöva gå till kyrkan eller hoppas på allmosor från någon rik person eller organisation för att klara sitt uppehälle.

    Jag tycker detta ska skötas av stat/kommun. Det är väl dem hon vill ha hjälp av.

    Av Anonymous Anonym, 21/2/08 15:35  

  • Till att börja med så tycker jag att det här särskilda fallet är ganska lamt. Kvinnan tjänar mer än vad jag göra per månad, och även jag har en hyra på 4000 kronor, trots det går min ekonomi ihop utan problem. Man kanske inte kan kasta pengar omkring sig eller äta fläskfilé var och varannan dag, men det behovet har inte jag och jag ser det inte heller som en mänsklig rättighet.

    Sen har hon ju redan idag hjälp av staten, till att börja med så har hon ju bostadsbidrag vilket troligtvis är vitalt för att hon ens ska ha råd med en bostad. Hade hon bott i ett annat land utan Sveriges välfärd hade hennes situation troligtvis sätt mycket sämre ut och då hade jag visat mitt stöd för henne, men under de här omständigheterna står jag fast i min åsikt att hon är en av många gnälliga pensionärer som gnäller mer än vad hon själv kommer med lösningar.

    Det finns många både gamla och unga i det här landet som behöver statlig hjälp, och för det bör det finnas ett grundtrygghetssystem, som är lika för både fattig som rik. Men att gnälla på regeringen (inte staten - regeringen) för att de inte gör nog utan att ens kunna tänka sig att be om hjälp själv, det tycker jag är ett väldigt omoget beteende.

    Av Blogger RUNVIK, 22/2/08 11:19  

  • Vågar du inte skriva om massavlyssning ?

    Av Anonymous Anonym, 22/6/08 23:07  

  • Till att börja med har jag väldigt svårt att respektera anonyma kommentarer. För det andra så har jag debatterat frågan väldigt mycket och jag är starkt emot den nya FRA-lagstiftningen.

    Att jag inte har skrivit något kring FRA på min blogg beror främst tidsbrist. Har du själv skrivit något i frågan?

    Av Blogger RUNVIK, 23/6/08 12:49  

  • Tackar^^
    Egnahemsg. 13 är min adress, är det i närheten av var du bodde?

    Av Anonymous Anonym, 29/6/08 22:19  

  • Fast det är ingen studentlägenhet egentligen, jag hyr källaren av en familj som bor där^^

    Av Anonymous Anonym, 2/7/08 22:42  

Skicka en kommentar

<< Home



Bloggen danielrunvik.blogspot.com är inte längre aktiv. För mer aktuell information angående Daniel Runvik, besök hans hemsida:

www.danielrunvik.se