This is the main content. To display a lightbox click here

Runvik - ung i politiken

onsdag, maj 31, 2006

VG+

Det är nog det tråkigaste som kan hända i betygsväg: man får ett VG+ eller ett starkt VG bara för att man inte lyckats riktigt hela vägen fram. Det är just därför man borde ha ett annat betygsystem, ex. ett sjuskaligt, eller kanske ännu hellre ett med tio steg. Det skulle innebära att jag i just det här fallet skulle ha fått en åtta istället för en sexa, vilket är ganska så stor skillnad.

Dagens system har ju bara tre skalor vilket innebär att alla områdena är väldigt stora och någon som nätt och jämt når upp till G får samma betyg som någon som nästan har ett VG.

2 Kommentarer:

  • Argumentet mot fler betygsskalor på universitetet är från lärarnas sida att ju fler betygsskalor desto mer komplicerad betygssättning och en större risk för godtycklighet i betygssättningen. Själv är jag kluven till det nuvarande betygssystemet. På de flesta universitetsutbildningarna så spelar betygen ingen roll, huvudsaken är att man tar poängen. Men det är ju klart att betygen spelar större roll på gymnasiet, frågan är bara om det BORDE vara så?

    Av Anonymous Anonym, 1/6/06 09:19  

  • Precis! Skillnaden med betygen på Universitetet och Gymnasiet är att man på Gymnasiet faktiskt behöver höga betyg för att komma in på de linjer man vill gå. Jag skulle exempelvis hemskt gärna vilja gå på Inovationsdesign eller nått i den stilen nere i Gbg och för det behövs det 20.0

    Just därför gör varje betyg så oerhört stor skillnad, och även om jag lägger ner mig oerhört på skolan så behövs det mer. Då skulle jag vara väldigt tacksam om jag kunde få en "8:a" istället för en "6:a"...

    Av Blogger RUNVIK, 1/6/06 19:36  

Skicka en kommentar

<< Home



Bloggen danielrunvik.blogspot.com är inte längre aktiv. För mer aktuell information angående Daniel Runvik, besök hans hemsida:

www.danielrunvik.se