This is the main content. To display a lightbox click here

Runvik - ung i politiken

torsdag, maj 04, 2006

Sprickor?

Jag måste säga att jag är ganska trött på att höra om "oenigheten" inom Alliansen nu (läste just en ganska provocerande ledare i VF). Under hela våren har det inte hörts särskilt mycket mer än om oenigheterna i det borgerliga blocket, att partierna faktiskt kompromissar fram lösningar innan valet så att folk vet vad det är de kan rösta på kommer sällan på tal.

Eftersom det är fyra olika partier är det ju också fyra olika ideologier och att man inte är helt eniga i alla frågor är ju rent och skärt bonnvett. Men trotts det lyckats kompromissa fram enigheter i de flesta frågor och resten kommer man säkert ha klara innan valet.

Det är intressant att man inte kritiserar den Socialdemokratiska "alliansen" mer. Även om det inte är en "allians" enligt dem så är de ju ändå samarbetspartier, och de är knappast mer överens (de har regerat i många år nu och är fortfarande inte överens) än deras borgerliga systrar och bröder.

4 Kommentarer:

  • Jag kan inte hålla med dig. Hör man på nyheterna, debatter eller läser en tidning är det väldigt sällan (utom möjligtvis högervinklade texter, såsom höger ledare) där man läser om ett bra samarbete inom alliansen. Jag flera som är opolitiska och inte är politiskt insatta som alla tycker det verkar som stor oenighet inom det högra blocket. Frågar man dem varför så är allas svar: "Men det säger de i media". Inte ens när de la fram sin vårbudget tryckte man på olikheterna mellan de olika vänsterpartiernas förslag (med några undantag givetvis, exempelvis aktuellt som intervjuade Ung Vänsters ordförande som tyckte att det var för få anställningar inom offentlig sektor i Sossarnas förslag), trots att dessa verkligen inte var eniga.

    Av Blogger RUNVIK, 4/5/06 22:28  

  • Jag håller helt med om det du säger (att man borde kunnat lista ut det, tyvärr gör nog inte alla det eftersom många är väldigt enkelspåriga och endast lyssnar till media).

    Av Blogger RUNVIK, 5/5/06 19:52  

  • Givetvis, men jag vill ju knappast påstå att jag läst mycket om vänsterns sprickor. Jag har sett på nyheterna på både SVT och TV4 när de har pratat om de olika partiernas vårbudgetar. Ingen av kanalerna (utom som jag nämde tidigare med Ung vänster och SVT) nämde något om oenigheterna hos vänstern, medan det var en hemsk skandal då alliansen inte var eniga i alla frågor.

    Och vad gäller tidningar så är det mer eller mindre lika dant, iofs så är en av de tidningarna jag oftast läser en lite vänstervriden tidning, men ändå. Inte ens i de mer högervridna brukar man höra så mycket om "vänsterns sprickor"...

    Av Blogger RUNVIK, 7/5/06 21:10  

  • Aja, det är ju trevligt att någon har lyckats inse det, fast jag tror fortfarande att ytterst få har lyckats inse det genom media.

    Av Blogger RUNVIK, 8/5/06 08:41  

Skicka en kommentar

<< Home



Bloggen danielrunvik.blogspot.com är inte längre aktiv. För mer aktuell information angående Daniel Runvik, besök hans hemsida:

www.danielrunvik.se