This is the main content. To display a lightbox click here

Runvik - ung i politiken

måndag, maj 08, 2006

Föräldraskap och feminism…

Igår på motionsträffen diskuterade vi även ett annat ämne: Feminism. Jag är feminist och har väl kallat mig det så länge jag förstått innebörden av ordet, men igår kom vi in på en annan fråga som rörde jämställdhet, nämligen männens roll i föräldraskapet. Jag hade inte direkt tänkt på frågan innan utan mest tänkt på de kvinnor som kan råka illa ut, men en av göteborgarna la fram en annan intressant synvinkel: Om en tjej blir havande med en killes barn och tjejen vill behålla barnet medan killen inte vill det är killen helt maktlös. Givetvis ska inte killen tvinga tjejen till abort, det vore ju absurt, men att man kanske under den tiden det fortfarande är möjlighet till abort ska kunna avsäga sig faderskapet.

Är väldigt osäker i det hela och det känns som om det är en väldigt svår fråga, men helt klart väl värd att tänka på.

8 Kommentarer:

  • Nej nej nej. Om han är "medskyldig" till att ha skapat barnet så måste han också ta ekonomiskt ansvar och helst också faderligt iöverhuvudtaget.

    Av Anonymous Anonym, 8/5/06 20:43  

  • ja, det tycker ju jag också, men jag har förståelse för de som utav misstag blir gravida, och modern vill behålla barnet men inte fadern. Då är det ju modern som bestämmer över båda föräldrarnas liv, mannen har ju ingen möjlighet alls att "komma ur det"...

    Av Blogger RUNVIK, 9/5/06 13:11  

  • Nä, kanske inte det. Jag har inte tagit någon direkt ställning i frågan än, men jag tyckte att det var väldigt intressant när den kom upp. Jag menar, det hade ändå varit ganska konstigt om mannen hade kunnat tvinga kvinnan att skaffa ett barn. Men jag tycker ju givetvis att kvinnan ska få bestämma över sin egen kropp, det är för tusan en mänsklig rättighet.

    Av Blogger RUNVIK, 10/5/06 08:44  

  • Intressant debatt... Kanske kan man se såhär på det hela. Det verkar som om begreppet mänsklig autonomi; alltså individuellt självbestämmande kan betyda två saker i det här fallet. Att mannen får vara delaktig i beslutet som helt klart påverkar hans liv och att kvinnan får självbestämmande över sin egen kropp. Båda ståndpunkterna vilar alltså på samma princip. Hur man ska kunna lösa detta på något vettigt sätt har jag ingen aning om. Det ideala vore väl om båda hade möjlighet att påverka beslutet. men då kvarstår ju frågan vad som händer om situationen tas till sin spets och den ena vill behålla barnet och den andre inte. Rent logiskt verkar det som om ingen av parterna kan sägas ha mer "rätt" än den andre. Hur ska man lösa detta?

    Av Anonymous Anonym, 10/5/06 16:00  

  • Nä, precis, det är en ganska knepig fråga. Om mannen vill ha barnet men inte kvinnan vill tycker svaret är väldigt enkelt: kvinnan ska bestämma helt över sin egen kropp, vill hon inte föda barnet är det hennes beslut. Men när det kommer till det motsatta börjar det bli väldigt knivigt..

    Av Blogger RUNVIK, 10/5/06 17:31  

  • Men du måste ju ha missuppfattat frågan helt, det handlar inte om att tvinga någon till att göra abort mot sin vilja, det har jag aldrig heller påstått. Det vore sjukt om man skulle göra!

    Av Blogger RUNVIK, 14/5/06 21:12  

  • Sant, men det kan ju faktiskt även gälla män. Det lär väl inte vara så ovanligt att en kille i 20 årsåldern inte har råd att försörja ett barn, det är ju oftast därför många väntar. Sen förekommer det ju också att man blir gravid trots användandet av kondom, de har ju trotts allt bara en verkningsgrad på 97%.

    Av Blogger RUNVIK, 15/5/06 12:37  

  • Nej, istället så blir killen av med barnet i ett sånt läge, eftersom kvinnan inte ska behöva föda mot sin vilja (givetvis). Jag vet inte vad du tycker, men det är ju också ganska hårt slag, även om det är rätt: mannen kan ju inte tvinga kvinnan att föda barnet bara för att han vill det..

    Av Blogger RUNVIK, 15/5/06 17:06  

Skicka en kommentar

<< Home



Bloggen danielrunvik.blogspot.com är inte längre aktiv. För mer aktuell information angående Daniel Runvik, besök hans hemsida:

www.danielrunvik.se